Usein kysyttyä

Mikä on Naisjaosto ja mitä se tekee?

Naisjaosto on yksi neljästä Pirkkalan Viri Ry:n jaostosta. Pirkkalan Viri on TUL:n jäsen ja PirVin Naisjaosto Suomen Voimisteluliiton jäsen. Pirkkalan Virin Naisjaoston toiminnan näkyvin osa on ohjattu ryhmäliikunta. Naisjaoston toiminta on yhdistystoimintaa ja perustuu talkootyöhön. Jaosto pyörittää jumppatoimintaa, sekä järjestää erilaisia tapahtumia ja toimintaa niin jumppareille kuin jaoston jäsenille ja ohjaajillekin. Jaoston jäsenet kokoontuvat säännöllisesti käsittelemään asioita ja tekemään päätöksiä, joilla ohjataan Naisjaoston toimintaa (mm. salivuoroasiat, ohjaajatilanne, koulutustarpeet, tapahtumien järjestäminen ja organisointi, virkistystoiminta).

Millaisilla varusteilla liikkumaan?

Jumppaan ja pelaamaan voi tulla millaisissa varusteissa itse haluaa – liikuntaan sopivat vaatteet ja sisälenkkarit/tossut ovat perusvarusteet. Jumppatunneille on lisäksi hyvä ottaa mukaan oma jumppa-alusta lattialiikkeitä varten. Juomapullon voi halutessaan ottaa mukaan. Jumppaohjelmassa mainitaan erikseen, jos tunnille on hyvä ottaa omia välineitä (esim. käsipainot).

Kuinka aikuisten ryhmiin ilmoittaudutaan?

Jumpparyhmiin tai kuntolentopalloon ei tarvitse ennakkoon ilmoittautua, ellei ohjelmassa ole erikseen mainittu ilmoittautuminen. Ryhmiin voi siis tulla mukaan koska tahansa, jos on maksanut kausimaksun tai maksamalla kertamaksun salilla. Ennakkoilmoittatuessa aikuisten ryhmiin tulee ilmoittaa nimi, ja erikseen jokainen tunti, johon haluaa osallistua. Ilmoittautumista edellyttävillä tunneilla on rajoitettu osallistujamäärä ja paikat täytetään ilmoittautumisjärjestyksessä. Suositeltavin tapa ilmoittautua on lähettää WhatsApp-viesi tai tekstiviesti annettuun ilmoittautumisnumeroon. Vastausviestissä kerrotaan, saako paikan vai onko ryhmä jo täynnä. Samoin tekstiviestillä saa tarvittaessa lisätietoa ko. tuntiin liittyen.

Mikä on kausimaksu?

Kausimaksu oikeuttaa lipukevihkoon (tiettyyn määrään kertalipukkeita), jolla voi osallistua toimintaan (1 lipuke/tunti). Lipukkeet ovat nimetyt henkilökohtaisesti, eikä lipukkeita saa antaa toisen käytettäväksi. Lipukkeet kerätään salilla, ja tarkistetaan niiden oikeellisuus. Lipukevihkoja voi ostaa toimintavuoden aikana niin monta, kuin haluaa. Lipukevihko on voimassa toimintakauden kerrallaan. Lipukevihkon voi tilata ja maksaa ennakkoon. Kausimaksun hintaan sisältyy Pirkkalan Viri Ry:n jäsenmaksu, joten kaikki kausimaksun maksaneet kirjautuvat pääseuran jäseniksi, ja tästä syystä kerätään henkilötiedot rekisteriä varten.

Voinko tulla jumppaan, vaikka minulla ei ole kausikorttia?

Kyllä. Mikäli kyseessä ei ole erikseen mainittu kurssi, tai tunnille ei vaadita ennakkoilmoittautumista, niin jumppaan voi tulla kuka tahansa aikuinen, milloin tahansa. Tällöin jumpasta peritään kertamaksu eikä henkilötietoja kerätä.

Voinko tulla jumppaan, vaikka en ole ollut mukana kauden alusta asti?

Jumpparyhmiin voi tulla mukaan koska tahansa, ellei erikseen ole mainittu, että ryhmään on ilmoittauduttava ennakkoon. Jos et ole maksanut kausimaksua, niin jumpasta peritään kertamaksu.

Mille tunneille aloittelevan (tai pitkältä tauolta palaavan) jumpparin kannattaa osallistua?

Liikunnassa monipuolisuus on tärkeää ja pääsääntöisesti kaikille tunneille voi osallistua kuka tahansa. Kannattaa katsoa Jumppakuvaukset -sivulta tietoa eri tuntien luonteesta ja sisällöstä. Kokeilemalla löytää omat lajinsa ja alussa tulee muistaa, että rasittavuutta voi (ja pitää) itse säädellä. Omia taukoja saa pitää ja rasitusta voi kerta kerralta lisätä sitä mukaa, kun oma kuntotaso kasvaa. Huomioida kannattaa, että Tehotreeni on nimensä mukaisesti suunniteltu haasteelliseksi, joten muilla tunneille osallistuminen on todennäköisesti motivoivampaa aluksi, kunnes keho tottuu monipuoliseen rasitukseen.

Jos tarvitsee olla omat käsipainot, niin minkä kokoiset painot olisivat sopivat?

Käsipainot tulisi valita oman kuntotason mukaan. Aloittelijan kannattaa aloittaa pienemmistä painoista ja kokeilla, millaiset painot tuntuvat tunnilla sopivilta. On hyvä muistaa, että jumppatunneilla tehdään usein paljon toistoja. Painot tulisi valita sen mukaan, hakeeko tunnilta vetreytystä, vai haluaako lihaksille enemmän haastetta. Aloittelijan on hyvä aloittaa 2-3 kg painoisilla käsipainoilla. Yli 3kg painoisia painoja kannattaa käyttää, jos haluaa enemmän haastetta ja varsinkin, jos on tottunut kuntoilija. Jumppakuvaukset -sivulta voi myös katsoa teemakohtaisia lisätietoja.

Voiko alle 15-vuotias osallistua Naisjaoston aikuisten jumpparyhmiin?

Aikuisille tarkoitettujen ohjattujen liikuntaryhmien sisältö on pääasiassa suunniteltu yli 15-vuotiaille ja ohjaajan on mahdoton opastaa henkilökohtaisesti jumppareita, kuten lastenryhmissä, joten emme rohkaise alaikäisiä (alle 15-vuotiaita) osallistumaan tunneille.

Voinko maksaa liikuntaseteleillä?

Smartum-seteleillä tai saldo-ennakkomaksukuitilla ja TyKy-seteleillä voi maksaa Naisjaoston kausimaksun tai kertamaksun.