Seurahistoriaa

Vuoden 1944 joulukuun puolenvälin jälkeen järjestettiin alustava kokous urheiluseuran tarpeellisuudesta ja päätettiin, että perustava kokous kutsutaan koolle 28. päivä joulukuuta. Perustavaan kokoukseen osallistui kuutisenkymmentä urheilusta kiinnostunutta pirkkalalaista ja alusta alkaen oli selvää, että uusi seura liittyy Työväen Urheiluliittoon. Nimiehdotuksia uudelle seuralle oli mm. Jyry, Reipas, Teräs, Pirkat ja Viri. Lähes yksimielisesti seuran nimeksi tuli Pirkkalan Viri.

Alkuaikoina Virin lajeina olivat hiihto, luistelu, jää- ja jalkapallo sekä yleisurheilu unohtamatta myöskään miesten voimistelujoukkuetta. Jo vuonna 1946 Viri osallistui TUL:n kolmansille liittojuhlille Helsingissä. 1940-luvun lopussa ja 1950-luvun alussa Virissä harrastettiin myös nyrkkeilyä ja painonnostoa. Samoihin aikoihin lentopallo tuli jäädäkseen Viriin. Myös naisilla oli joukkue, joka voitti v. 1951 ensimmäisissä TUL:n mestaruuskisoissa kultaa.

1950-luvun alussa Viri sai Veikkauksen asiamiesoikeudet, jonka ansiosta seuran talous vakiintui. Samalla kun seuran jäsenmäärä kasvoi, tuli uusia lajeja, kuten ping-pong, suunnistus ja jääkiekko. Myös erilaiset iltamat ja leirit kuuluivat Virin ohjelmaan.

Seuraavalla vuosikymmenellä Virissä ei kokeiltu paljoakaan uusia lajeja; melonta ja mäkihyppy eivät tuoneet suuria harrastajamääriä. Sen sijaan olemassa olevat lajit vahvistuivat ja ottivat paikkansa seurassa ja harrastajissa. Kesäisin Haikan lavalla järjestettiin tansseja joko orkesterin soittaessa tai ns. "nauhatansseina".

Virissä jääkiekko eli vahvinta aikaansa 1960- luvulla, jolloin myös jääkiekkokenttien hoitaminen kuului osittain käyttäjille. Seura sai kunnalta pienen korvauksen kenttien hoitamisesta.

1960-luvulla lentopallo teki Viristä tunnetun maanlaajuisesti, kun Viri pelasi TUL:n mestaruussarjaa ja karsi SM-sarjaan pääsystä. Ja sitten vuonna 1968 Viri taisteli SM-pronssia lentopallossa. 1960-luvulla kukoisti myös jalkapallo ja jääkiekko, joissa oli sekä miesten joukkueet että useita juniorijoukkueita.

1970-luvun vahvoja lajeja olivat lentopallo, jalkapallo, yleisurheilu, voimistelu ja uutena koripallo, jota toki oli kokeiltu jo aikaisemmillakin vuosikymmenillä. Seuran viettäessä 30-vuotisjuhliaan vuonna 1974 esiteltiin Virin uusi puna-valkoinen tunnus, joka korvasi aiemman perinteisen tunnuksen.

1980-luku oli koripallon vuosikymmen Virissä. Koripalloilijoita oli lähes 10 joukkuetta joka kaudella ja koripalloilijat osallistuivat erilaisiin turnauksiin ja tapahtumiin, muutama joukkue pelasi myös SM-sarjassa. Myös jalkapallo alkoi kukoistaa; syntyi uusia juniorijoukkueita ja löytyi uusia innokkaita valmentajia. Seura lähetti valmentajia erilaisille kursseille ja koulutuksiin ja näin seura sai koulutettuja, innostuneita ohjaajia.

1990-luvun alussa Pirkkalassa alettiin haaveilla palloiluhallista tai vastaavasta liikuntatilasta, sillä salien huono tilanne alkoi tuntua ja näkyä sekä lentopallon että koripallon kehityksessä. Vaikka jalkapallo ei tuolloin vielä ollutkaan ns. sisäpelilaji, niin myös jalkapalloilijat kaipasivat saliharjoitusaikaa. Naisjaoston toimintaa häiritsi ajoittainen ohjaajapula, vaikka jaosto koulutti voimisteluohjaajia vuosittain. Seuran toiminta oli tasaista puurtamista. 90-luvun hieno saavutus on Markku Valkamon kirjoittama "Elämysten sankarit" -teos, joka on Virin historiikki 50 vuodelta.

2000-luvulla Pirkkalan Liikunta ry:n perustamisen myötä yhteistyö Pirkkalan urheiluseurojen kesken vahvistui. Samalla pyrittiin karsimaan päällekkäisten lajien kilpailutoimintaa eri seuroissa. Virin jalkapallojaosto lopetti yli 60 vuotta jatkuneen toimintansa vuonna 2007 ja sen pelaajat siirtyivät pääosin PJK:n riveihin, joka sai myös Virin luovuttaman III-sarjapaikan.

2010-luvulla Viri jatkaa perinteistä toimintaansa kuntoliikunnan ja kilpaurheilun yleisseurana. Naisjaoston järjestämä kuntoliikunta kerää saleihin suuren määrän myös seuran ulkopuolisia osallistujia, jotka maksavat liikuntansa usein työnantajan tarjoamilla kuntoseteleillä. Koripallojaoston joukkuemäärä on vakiintunut noin 10 joukkueeseen tai harrasteryhmään, mutta lentopallojaosto päätyi luopumaan 2-sarjapaikastaan syksyllä 2010 ja jaostossa toimii enää yksi 3-sarjatasolla pelaava joukkue.

Seuran 70-vuotisjuhlia vietettiin 22.11.2014. Kuvia kyseisistä juhlista löytyy täältä.